RHEDEN – Bij de dorpsentree langs de snelweg A348 in Rheden wordt al maanden lang gewerkt aan een nieuwe entree, dat onderdeel uitmaakt van het Masterplan de Zuidflank. Maar niet iedereen is blij met de nieuwe ontwikkelingen, zo blijkt uit de reacties naar Studio Rheden en via social media.
Inwoners van Rheden vragen zich af of de verkeersveiligheid is verbeterd van de dorpsentree in Rheden. Het gaat om de kruising Laakweg / Oranjeweg / IJsselsingel. Daar rijden automobilisten veel te hard, zo vertellen de inwoners aan Studio Rheden.
Verkeersveiligheid in Rheden niet beter
Auto’s rijden daar regelmatig met 70 of harder over de lage kruising wat veel te hard zou zijn. Dit veroorzaakt een slechte verkeersveiligheid. Bewoners in de buurt klagen daarnaast ook over de herrie die de auto’s maken als ze op de kruising het lage heuveltje op en af rijden.
De gemeente is al op de hoogte dat er te hard wordt gereden. “Dat signaal is ons inderdaad ter ore gekomen.” aldus een woordvoerder. Of de gemeente hier iets aan wil en gaat doen is niet bekendgemaakt.
Zie ook: Dit is de nieuwe entree van Rheden, maar is de verkeersveiligheid wel verbeterd?
“De gemeente doet net of het een hele verbetering is. Wij als omwonende zijn de dupe. Er zijn 16 enorme bomen gekapt in deze tijd waar we zo zuinig op onze aarde moeten zijn! De kruising van de entree is vernieuwd maar is zeker niet veiliger geworden! Er wordt belachelijk hard gereden,” aldus Martin Zwartjes.
Tevens is er geen veilige oversteek plaats voor voetgangers en ook de oude vluchtheuvels zijn verwijderd waardoor je nu lekker de binnenbocht kunt nemen.
Ik vraag me af of Ronald Haverkamp de oogkleppen op had toen hij een bezoekje bracht aan de nieuwe entree. Ik zou hem eens willen uitnodigen om eens ‘s avonds langs te komen en te kijken wat er zoal gebeurt.”
Betonwanden met rietstengels
Er worden ook vragen gesteld over de duur van het project en de betonwanden met motieven van rietstengels. Volgens de gemeente heeft het project langer geduurd omdat de betonschotten eerst niet goed waren.
De motieven van de rietstengels waren oorspronkelijk te laag waardoor ze niet zichtbaar zouden zijn. Daarom zijn er nieuwe betonplaten met rietstengels gemaakt op kosten van de aannemer. “De motieven blijven nu bij hoog water deels en bij laag water geheel zichtbaar. Vooral vanaf het nieuw aan te leggen pad wat ernaast komt,” zo meldt de gemeente.
Bomen
Bewoners uit de buurt vinden het ook vreemd dat 16 oude bomen zijn gekapt voor een beter uitzicht vanaf de weg naar de kerk. Voor de realisatie van de nieuwe dorpsentree, waterbeleving van De Laak en het recreatieve wandelpad was het volgens de gemeente nodig om op enkele locaties rondom het kruispunt Oranjeweg-Laakweg-IJsselsingel bomen te kappen.
“Met het verwijderen van de bomen zorgen we ervoor dat de zichtlijnen met de Dorpskerk worden versterkt, dat De Laak kan worden verbreed, het nieuwe wandelpad kan worden aangelegd en er een schijnbrug gerealiseerd kan worden. ”
Omdat er 16 oude bomen zijn verwijderd wordt er ook weer nieuw groen aangeplant in de vorm van struiken en 16 kleine boompjes. De locatie van nieuwe aanplant (bomen en stuiken) zijn in november 2021 in samenspraak met direct aanwonenden bepaald.
Positief
Toch zijn er ook mensen positief over het project. “Het is een hele verbetering, het ziet er een stukje mooier uit dan vroeger.”
100.000 euro
Het dorpspark De Laak in de Zuidflank van Rheden heeft onlangs ook een prijs gewonnen bij de ’Challenge Groene Icoonprojecten’ van de provincie Gelderland ook al is het project nog niet af. De prijs, 100.000 euro, wordt gebruikt om projecten in dit gebied te realiseren.
Wethouder Ronald Haverkamp: “Ik ben ontzettend blij en trots dat we deze prijs hebben gewonnen. Dit betekent dat we goed bezig zijn met de plannen voor de Zuidflank. Deze prijs zorgt ervoor dat we het dorpspark De Laak nog mooier kunnen maken en dat we een aantal extra projecten kunnen uitvoeren die juist ook mede door onze inwoners bedacht zijn.”
Door: Martin Slijper, Mediapartner Studio Rheden