ARNHEM – De maximumsnelheid op provinciale wegen in Gelderland moet omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur. Tenminste als het aan Veilig Verkeer Nederland (VVN) ligt. Door het verlagen van de snelheid neemt het aantal verkeersongevallen af, zo hoopt de organisatie. Maar het plan wordt niet door iedereen even enthousiast ontvangen.
Veilige Verkeer Nederland noemt vooral de veiligheid als belangrijkste argument. Feit is dat in onze provincie de meeste verkeersdoden vallen. Uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat in 2021 94 mensen om het leven kwamen bij een verkeersongeval. Landelijk zijn dat 582 mensen.
Verkeersdoden
Veel van die ongelukken vonden plaats op provinciale wegen. Volgens Veilig Verkeer Nederland valt 25 procent van alle verkeersdoden op N-wegen. Vandaar het plan om de snelheid te verlagen van 80 naar 60.
Maar volgens verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is dat geen methode die je standaard kan uitrollen over provinciale wegen. “Mensen gaan zich ergeren aan een trage voorganger en er is geen ruimte om in te halen. Dan krijg je gevaarlijke inhaalacties. Ook gaan mensen zich met lagere snelheden vervelen en zullen dan bijvoorbeeld eerder de telefoon pakken om toch even een appje te sturen. Het mag niet maar het gebeurt helaas wel.”
Handhaven
Tertoolen snapt overigens wel dat VVN aandacht vraagt voor het probleem en dat juicht hij ook toe. De oproep om dan ook meer te handhaven en zwaarder te beboeten, vindt hij wat ver gaan: “Je moet de wegen veilig inrichten en zorgen dat ze zoveel mogelijk de juiste snelheid oproepen. Als dat het geval is kun je handhaven. Het heeft niet zo’n zin om zwaar te gaan beboeten op een weg die uitnodigt om heel hard te rijden. Dat heeft gewoon heel weinig zin.”
CO2-uitstoot
Dan is er ook nog het milieu-aspect. Je zou verwachten dat een lagere snelheid voor minder CO2-uitstoot zorgt, maar dat klopt niet. Johan Vermeeren van VAGN, een adviesbureau voor verkeer, vervoer en infrastructuur, is daar duidelijk over: een auto met verbrandingsmotor rijdt bij een snelheid tussen de 70 en 90 kilometer per uur het meest zuinig. “Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt.”
Kieskompas
De provincie Gelderland geeft aan dat snelheidsverlaging geen doel op zich is, maar een middel kan zijn om de veiligheid te verhogen. Hoe de verschillende partijen denken over het voorstel van VVN om de snelheid te verlagen op provinciale wegen, leest je in het Kieskompas.