LAAG-SOEREN – Bij een ernstig ongeluk zaterdag langs het Apeldoorns Kanaal raakten acht mensen gewond, onder wie vier minderjarigen. Alle acht zijn per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Het ongeluk gebeurde op de weg die bekendstaat als de ‘dodenweg’. “Wanneer gaat er eindelijk iets gebeuren aan de weg hier? Het gaat te vaak mis.”
De hulpdiensten kregen even voor 16.00 uur een melding van een ernstig verkeersongeluk langs het Apeldoorns Kanaal. Ze rukten massaal uit: zes ambulances, twee traumahelikopters en meerdere brandweerwagens werden opgeroepen.
Drie auto’s, waarvan één met een paardentrailer, waren op elkaar gebotst op de Kanaalweg tussen Dieren en Apeldoorn. De acht slachtoffers, onder wie vier minderjarigen, werden met de ambulance meegenomen naar het ziekenhuis, meldt de politie.
'Niet alweer'
“Niet alweer”, dacht bewoner Marianne Moens toen ze hoorde van het ongeluk. Het is niet de eerste keer dat er een ernstig verkeersongeluk gebeurt op de omstreden 80-weg naast het Apeldoorns Kanaal. De weg draagt de lugubere bijnaam de ‘dodenweg’.
“Hoeveel zware ongelukken moeten er nog gebeuren en hoeveel doodrijdingen voordat wordt gesnapt dat er haast is bij het verlagen van de maximumsnelheid?”, vraagt de bezorgde bewoner die langs de weg woont zich af. Moens zit bij het bewonerscollectief Kanaal Zuid Natuurlijk Veilig dat al jaren strijdt voor een lagere maximumsnelheid. Die moet van 80 naar 60 kilometer per uur vinden zij.
Waarom zo veel ongelukken?
Ondanks dat de oorzaak van de botsing nog onbekend is en door de politie wordt onderzocht, is de weg waar het ongeval gebeurde ‘niet ingericht op de 80 kilometer per uur die je er mag rijden’, denkt Moens.
“De weg is te smal. Als vrachtwagens elkaar passeren, raken ze regelmatig spiegels kwijt. Auto’s die moeten uitwijken, zijn vaker het kanaal ingereden”, illustreert ze. “Kortom, de weg is er niet op gemaakt. Wanneer gaat er eindelijk iets gebeuren aan de weg hier? Het gaat te vaak mis.”
Op de 80-weg geldt al een inhaalverbod. De snelheid verlagen kan helpen evenals zo’n verbod. Toch houdt niet iedereen zich daaraan, ziet ze. Dus moet niet alleen de snelheid omlaag, ook moet worden gehandhaafd. “Als mensen weten dat wordt gecontroleerd op snelheid, dan rijden mensen minder hard. Dat raakt ze in hun portemonnee, dat vinden ze niet leuk.” Daar wordt de dodenweg een stuk veiliger van, denkt Moens.
'Niet wachten tot ongeval gebeurt'
Al tien tot twintig jaar wordt gepraat over deze ‘dodenweg’ in Apeldoorn. Peter Buter is als verkeersconsulent van Veilig Verkeer Nederland betrokken bij de gesprekken met de gemeente. Hij schrikt van het ongeluk zaterdag en verzucht: “De gemeente moet ingrijpen en niet wachten tot een ongeval gebeurt. Inventariseer waar ongelukken gebeuren, maak de maximumsnelheid 60 kilometer per uur en zet flitspalen neer”, stelt hij.
In samenwerking met de provincie en gemeenten Apeldoorn en Brummen zijn plannen in de maak om de provinciale N-weg van Apeldoorn tot en met Brummen anders in te richten. “Eind dit jaar komt er uitsluitsel over hoe de weg wordt aangepakt”, weet de locoburgemeester van gemeente Brummen, Steven van de Graaf.
“Ik betreur het ongeluk en het grote aantal slachtoffers enorm.” De weg staat dan ook hoog op de prioriteitenlijst met gevaarlijke wegen, benadrukt hij.
Oorzaak van de botsing
De politie laat zaterdagavond weten onderzoek te doen naar de toedracht van het ongeval en kan nog niet met zekerheid zeggen hoe de botsing is veroorzaakt en of dit mogelijk aan de weg ligt.