DIEREN – Hoe is het ook alweer om brugpieper te zijn? Veel ouders kunnen het zich nog maar moeilijk voorstellen. Ouders van kinderen uit de eerste klas van Het Rhedens in Dieren konden een ochtend met hun kind ruilen.
Ouders van brugklasleerlingen mochten dinsdagochtend de plaats van hun kind innemen. Dat kon voor één lesuur, een aantal lesuren of gedurende de hele ochtend. Tijdens deze ochtend maken ouders op een bijzondere manier kennis met de dagelijkse schoolpraktijk.
“Normaal heb je echt wat jongere kinderen in de klas”, zegt docente Evelyn Bisselink, “En nu heb je in één keer de ouders of verzorgers, dus dat is best geweldig. Zo kunnen ze zelf ook weer ervaren hoe het is om weer eventjes de schoolbanken in te gaan.”
Succes op de studie
De school doet dit om de ouders meer bij de school te betrekken, zegt directeur Eveline Maljers: “Een hoge ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het zelfvertrouwen, de motivatie en de leerprestaties van kinderen op school.”
Maar het gaat verder, legt afdelingsleider van de onderbouw Majorie Metzke uit: “Voor de leerlingen is zo’n eerste periode heel spannend. Sommigen vertellen thuis veel, anderen vertellen niets. Zo’n wisselochtend geeft ouders heel veel inzicht hoe het er op school aan toegaat.”
Briefje halen
En dat begint al met op tijd komen. “Ieder jaar zien we wel een ouder die te laat komt. Die niet doorhad dat je na de eerste bel al naar het klaslokaal moet gaan of die simpelweg te laat van huis is vertrokken,” vertelt Maljers. “Die ouders moeten net als iedere leerling een briefje halen. En de volgende ochtend moet je kind zich dan om 7.45 uur melden, een half uur voor de les begint.”
Bisselink heeft dinsdagochtend één vader een briefje laten halen voor te laat komen. “Ik was al een beetje zenuwachtig toen ik hier vanmorgen naartoe reed en dan kom ik ook nog te laat”, grapt de vader die even langs de receptie mocht. “Ik kan er ook wel om lachen, maar hoop natuurlijk wel dat Het Rhedens daar coulant mee omgaat richting mijn dochter en de reputatie van mijn gezin.”
Ook binnen het klaslokaal gelden de regels voor de ouders die normaal voor hun kinderen gelden. Twee ouders zijn betrapt op het kauwen van kauwgom. “Dat doen we niet in mijn les, dus die mochten dat even uitspugen.”
Ook zijn telefoons niet toegestaan binnen de klaslokalen, die moeten de leerlingen thuislaten of in hun kluisje leggen. “Mijn vader houdt zich niet aan de regels”, biecht Laylah (11) op. “Hij heeft zijn telefoon gewoon bij zich gehouden.”
'Ik had ook op mijn werk kunnen zitten'
De ouder mag zelf met het kind overleggen welke lesuren hij of zij gaat volgen. Maar het huiswerk moet gemaakt zijn, je moet op tijd zijn, de juiste boeken moeten mee en de ouder is ook verantwoordelijk om de lesstof weer over te dragen op het kind. Laylah vindt het wel mooi dat haar vader wat lesuren van haar overneemt: “Nu hoef ik twee uur minder naar school.”
Ook de ouders vinden het wel prima. Een moeder volgt wat lessen voor haar dochter. “Het is hier best rustig en ook erg leuk om dit een keer mee te maken,” zegt ze, “Het is een mooie afwisseling. Ik had ook op mijn werk kunnen zitten vandaag.”