VELP – Bewoners aan het Churchillplein in Velp voelen zich opgelicht en gefrustreerd. Het appartementencomplex dat meer dan honderd woningen telt, is gebouwd in 2012. Toch zitten de relatief nieuwe huizen vol gebreken: bewoners spreken over tocht, lekkages en vocht in de muren. Met de winter voor de deur eisen ze een oplossing van hun verhuurder, REBO. Maar vanuit daar blijft het angstvallig stil.
Wie via het Velperbroekcircuit Velp in of uit rijdt, herkent het grote appartementencomplex aan het Churchillplein meteen. Het gebouw is verdeeld in particuliere huur- en koopwoningen. Met een parkeergarage onder het gebouw en energielabel A werden de woningen, volgens bewoner van het eerste uur Hans van Baren (75), destijds verkocht met de stempels ‘luxe wonen’ en ‘voorzien van alle comfort’.
'De wind had vrij spel in ons nieuwe huis'
Maar die beloftes bleken volgens Hans al snel een wassen neus: “Wij zijn hier vanaf het begin komen wonen. In eerste instantie was alles goed, maar na een dag of tien ging het waaien en toen merkte ik de tocht op. Er zaten enorme gleuven in de kozijnen, waar de wind dwars doorheen waaide.”
De wind had vrij spel in hun gloednieuwe ‘volledig geïsoleerde’ huis. Maar toen Hans een bericht naar REBO stuurde dat de gleuven dicht gemaakt moesten worden, merkte hij meteen dat het een moeizaam traject zou worden: “De aannemer was failliet gegaan. Een andere aannemer moest de klus toen afmaken. Dat gaf nogal wat toestanden.”
Hans richtte een bewonerscommissie op, waarmee hij de problemen is gaan inventariseren: “Toen bleek al heel gauw dat er op verschillende plekken tocht was en lekkages waren, of ventilatieroosters die niet juist gemonteerd waren.”
'Na de zomer begon de ellende'
De problematiek uit de tijd van de oplevering, wreekt zich nog tot de dag van vandaag. Huseyin Gülmez (39) woont met zijn vriendin op drie hoog in het gebouw: “We wonen hier sinds april 2023. In de zomer was alles nog prima, maar daarna begon de ellende. De tocht komt aan alle kanten door de kozijnen en ventilatieroosters heen. We krijgen het gewoon niet warm binnen. En alle stookkosten zijn voor eigen rekening.”
Al ruim een jaar vraagt hij REBO om met een oplossing te komen, maar hij krijgt geen gehoor: “Wij hebben negentien bladzijden met mails, maar ze reageren amper. We hebben ook een tiental belverzoeken achtergelaten, maar ze bellen niet terug. Ze helpen ons niet, ze nemen het niet serieus. Wij betalen netjes de huur, maar zij bieden geen service. Het is schandalig”, aldus Huseyin.
Huseyin en Hans zijn de slechte service van REBO helemaal zat:
'We zitten vast in een kapot appartement'
Ook Samantha en Jeffrey Scheffer zijn niet te spreken over hun appartement, waar ze met hun pasgeboren dochter wonen. Zij hebben naast tocht ook last van lekkages en schimmel: “Wij zitten vast in een kapot, koud en vochtig appartement. We willen graag verhuizen, maar door de krapte op de woningmarkt lukt ons dat niet. We staan met onze rug tegen de muur.”
Om te kijken hoe grootschalig de problematiek in het gebouw is, hield Huseyin een enquête. “We hebben twintig reacties gekregen. Veertien bewoners geven aan dezelfde gebreken te ervaren.” Ook delen de bewoners dat op reparatieverzoeken niet of nauwelijks wordt gereageerd. Het andere deel geeft aan prettig te wonen of dat de gebreken in het verleden zijn opgelost.
'Het is beschamend'
Voor Hans van Baren zijn de klachten van zijn buren geen nieuws; hij dealt al twaalf jaar met REBO: “Ze zijn onzichtbaar en onbenaderbaar. Maar mensen beginnen zich nu weer te roeren, want het is onacceptabel. Niet alleen het gebrekkige wonen, ook het feit dat men niet gehoord wordt. Er wordt gewoon niet gereageerd. Het is beschamend.”
REBO geeft aan op de hoogte te zijn van de gemelde klachten. De woordvoerder zegt dat de klachten onderzocht zijn door diverse deskundigen: “Uit hun bevindingen is gebleken dat er geen bijzonderheden zijn vastgesteld die aanpassingen vereisen. Met deze toelichting ziet REBO geen aanleiding om verder inhoudelijk te reageren.”
Voor dit verhaal heeft Omroep Gelderland meerdere bewoners van het Churchillplein bezocht en gesproken. Daarbij is Omroep Gelderland in bezit van de ingevulde enquêtes, en de mailwisseling tussen Huseyin Gülmez en REBO. Mocht je dit verhaal herkenbaar vinden of meer weten over de constructie of oplevering van het gebouw, kun je contact opnemen met sschout@gld.nl