Geen plannen voor Kanaalweg bij Dieren in koersnota: ‘Onbegrijpelijk’

Ongeval aan het Kanaal bij Laag-Soeren Foto: Foto: Roland Heitink / Persbureau Heitink
Ongeval aan het Kanaal bij Laag-Soeren Foto: Foto: Roland Heitink / Persbureau Heitink

DIEREN – De Kanaalweg langs de wijk Dieren Noordoost wordt niet meegenomen in de plannen voor een veiliger wegennet tussen Eerbeek en Loenen. Dat is onbegrijpelijk en onaanvaardbaar, zei René Schoneveld van Wijkplatform DiNO dinsdag tijdens de open inspraak in Provinciale Staten.

In de concept Koersnota 2 staan maatregelen voor de hele route tussen Apeldoorn en Dieren, maar het deel van 2 kilometer langs Dieren blijft buiten beeld. “Juist dit stuk is gevaarlijk,” zei Schoneveld. “Er zijn twee drukke oversteekplaatsen voor fietsers. Daar gebeuren ernstige ongelukken, soms met dodelijke afloop.

Snelheden: 50, dan 80, dan 60

Volgens het wijkplatform rijden auto’s en vrachtwagens hier vaak te hard en wordt er gevaarlijk ingehaald. Er is een wirwar van snelheden: 50, dan 80, dan 60. Verkeersdeskundigen en Veilig Verkeer Nederland adviseren één duidelijke maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, met aanpassingen aan kruisingen.

Ook geluidsoverlast en luchtkwaliteit baren zorgen. Uit metingen van de provincie blijkt dat het geluidsniveau langs woningen in de wijk nu al boven de norm ligt. Volgens berekeningen zal de verkeersdruk daar juist toenemen door de aanpassingen elders. “Meer verkeer betekent meer lawaai, meer fijnstof en meer risico’s,” aldus Schoneveld.

De provincie stelt dat de Kanaalweg in 2013 is verbeterd. Maar volgens DiNO ging het toen alleen om nieuw asfalt en een houten geleiderail. De onveilige oversteken bleven.

De provincie zegt te kijken naar mogelijke maatregelen als er straks geld over is. “Maar noem mij één overheidsproject waar achteraf geld overblijft,” reageerde Schoneveld.

Ook de gemeenteraad van Rheden ziet de noodzaak. Die nam in 2022 een motie aan en vroeg de provincie om in actie te komen. “Laat deze 2 kilometer niet buiten beeld vallen,” besloot Schoneveld. “Zorg voor veiligheid over het hele traject, dus ook in Dieren.”