VELP – Studio Rheden krijgt meldingen van Velpenaren die agressieve verkopers aan de deur krijgen. Inwoners van het dorp krijgen mensen van Delta Netwerk aan de deur die glasvezel verkopen. Maar de manier waarop dat gaat vinden inwoners niet prettig.
Verkopers, die zeer slecht Nederlands praten, komen namens Delta op zondagmorgen om 10 uur aan de deur om Velpenaren een glasvezel abonnement te verkopen. En daar zitten bewoners niet altijd op te wachten.
Verkopers zeggen na het verkooppraatje: “We moeten het nu weten, neemt u nu glasvezel af of niet?” En daarna krijgen bewoners te horen: “Als u nu niet tekent dan betaalt u straks 350 euro extra aansluitkosten.”
Volgens een voorlichter van Deltafiber zijn dat geen verkopers van het het glasvezelbedrijf. Wie de verkopers zijn geweest is niet bekend. Dat is ‘niet relevant’ volgens de voorlichter van Delta. “Het is één van de middelen die Delta Netwerk inzet.”.
Gratis tot in de meterkast
Glasvezel wordt bij iedereen (klant of geen klant) gratis tot in de meterkast gelegd. Daarvoor wordt een afspraak met een aannemer gemaakt.
Wel of geen aansluitkosten?
Bij huizen waar de bewoner geen abonnement heeft afgesloten wordt ook glasvezel tot in de meterkast gelegd.
Maar wie volgens Delta na een jaar alsnog glasvezel wil hebben moet dan 350 euro extra betalen. En dan wordt de glasvezelkabel met de glasvezelmodem doorverbonden. Maar in de praktijk blijkt dat er vaak geen aansluitkosten meer worden berekend. Providers zijn namelijk erg blij met nieuwe klanten aangezien er veel concurrentie op de markt is.
Zie ook: Onzekerheid bij bedrijven in Velp, kunnen ze glasvezel krijgen?