ARNHEM – Langs de A348 tussen Doesburg en het Velperbroekcircuit moet volgend jaar zomer een ‘groene’ geluidswand komen te staan. Studenten van de HAN hebben een 3,6 meter hoge ‘InfraWall’ bedacht en gemaakt. Naast het geluid weren, wekt de wand ook energie op en slaat het regenwater op voor vergroening.
De provincie Gelderland gaat de muur als pilot op verzorgingsplaats Vale Waard realiseren. “Al 3 jaar lang werken wij aan de muur en het is mooi om te zien dat hij volgend jaar daadwerkelijk geplaatst gaat worden”, vertelt opdrachtgever en begeleider Mark Hofman. Studenten van verschillende opleidingen binnen de HAN zijn er jaren mee bezig geweest. De opdracht was om een geluidswand te maken die ook goed voor de natuur is.
De geluidsmuur bestaat uit verschillende elementen. Tussen de twee wanden zitten de rainblocks die voor opslag van het water zorgen. “We hebben steeds meer periodes met hevige regenval en ook droogte dus water opslaan is belangrijk”, vertelt Hofman. Dit water wordt teruggegeven aan de planten aan de zijkant van de InfraWall. Het ‘dak’ van de InfraWall bestaat uit zonnepanelen waarbij de energie wordt terug geleverd aan het net. De binnenkant is gevuld met mycelium, “Eigenlijk gewoon paddenstoelen, die kunnen we zelf kweken en die het geluid absorberen”, legt Silas Teunissen student Werktuigbouwkunde uit.
‘Blijft niet bij een schoolprojectje’
Silas Teunissen en Bram Schonenberg hebben ook meegewerkt aan de InfraWall en zijn enthousiast over het resultaat tot nu toe. “Het is super tof om te zien dat er ook echt iets mee gedaan wordt en dat het niet bij een schoolprojectje blijft. Het wordt echt in praktijk gebracht”, vertelt Schonenberg, student Industrieel Product Ontwerpen.
Maar of de muur blijft zoals het nu is dat is nog even de vraag. Silas en Bram horen nu bij het zesde groepje en hebben van het schaalmodel een levensgroot model kunnen maken. “Er nu gaat nog weer een groepje studenten mee aan het werk.” want echt klaar is de InfraWall nog niet. “Zo moet er nog wel een reinigende berm voor komen te liggen”, vertelt Schonenberg. “Het water van het wegdek wordt dan opgenomen door de muur zelf.” Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de geluidswand in elkaar kunnen zetten in een werkplaats. “De modules passen in een vrachtwagen, dus ze kunnen dan zo op de juiste plek geplaatst worden”, vertelt Teunissen.