Plannen voor veiligere ‘dodenweg’ in de maak, maar ‘het duurt en duurt’

Een van de auto's na het ongeval. Foto: Luciano de Graaf
Een van de auto's na het ongeval. Foto: Luciano de Graaf

LAAG-SOEREN – Al jaren is bekend dat de weg langs Kanaal Zuid een weg is waar veel ongelukken gebeuren. Bij een ongeval zaterdagmiddag vielen acht gewonden onder wie vier minderjarigen. Omwonenden eisen dat de gemeenten de snelheid op de weg verlagen. Plannen daarvoor zijn in de maak, maar ‘het kost allemaal zo machtig veel tijd’.

Update: Kind (6) overleden na ongeluk op ‘dodenweg’

De weg langs Kanaal Zuid, die de bijnaam ‘de dodenweg’ heeft, is namelijk best een ingewikkeld geval. De weg loopt door drie gemeenten: Apeldoorn, Brummen en Rheden maar is een N-weg en valt daarom onder het beheer van de provincie.

“Op de eerste plaats zijn wij ontzettend geschrokken van dit ongeluk met zoveel slachtoffers. De Kanaalweg lig op het grondgebied van de gemeente Rheden maar de Provincie Gelderland is de verantwoordelijke wegbeheerder”, vertelt een woordvoerder van gemeente Rheden. Gemeente Rheden, Apeldoorn en Brummen zijn vertegenwoordigd in een projectteam dat over de ‘dodenweg’ gaat, onder leiding van de Provincie Gelderland.

De weg moet veiliger worden. Dat is al langer bekend. In 2022 heeft een onafhankelijk adviesbureau uitgezocht welke veiligheidsmaatregelen op de weg genomen moeten worden: de snelheid moet omlaag naar 60 kilometer per uur. Ook zou het kappen van een aantal bomen langs de weg de veiligheid bevorderen.

Veel afstemming nodig

Om deze maatregelen uit te voeren stellen de gemeenten en de provincie een zogeheten Koersnota op. Daar staan plannen in om de weg aan te pakken. “Om de snelheid te verlagen moeten de wegen anders worden ingericht. Doordat de wegen doorlopen van de ene naar de andere gemeente vraagt dit veel afstemming”, legt de provincie uit.

Het verlagen van de snelheid kan ook negatieve gevolgen hebben. “We willen voorkomen dat het verkeer door een lagere snelheid een andere route gaat kiezen”, aldus de provincie. Op het moment wordt gewerkt aan ontwerpen voor de wegaanpassingen en worden de uitvoeringskosten, benodigde ruimte en milieuaspecten in beeld gebracht.

Na de zomer verwacht de provincie Gelderland de Koersnota en het maatregelenpakket af te ronden. Hoe lang het duurt voordat de maatregelen ook daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden, is nog onduidelijk.

'Het duurt en duurt'

Voorlopig verandert er dus weinig aan de dodenweg. Tot groot ongenoegen van Peter Buter van Veilig Verkeer Nederland. Hij is betrokken bij de gesprekken met de gemeente en schrikt van het ongeluk zaterdag: “De gemeente moet ingrijpen en niet wachten tot een ongeval gebeurt. Inventariseer waar ongelukken gebeuren, maak de maximumsnelheid 60 kilometer per uur en zet flitspalen neer”, stelt hij. “Maar het duurt en duurt. Het kost allemaal zo machtig veel tijd”, verzucht hij.

Ook bewoner Marianne Moens kan niet begrijpen waarom de snelheidsverlaging zo lang op zich laat wachten: “Wanneer gaat er eindelijk iets gebeuren aan de weg hier? Hoeveel zware ongelukken moeten er nog gebeuren en hoeveel doodrijdingen? Het gaat te vaak mis”, aldus Moens.

Eerdere maatregelen

Overigens zijn er op de beruchte weg in het verleden al een aantal maatregelen genomen om de veiligheid te bevorderen. In oktober 2022 werd er op de weg een volledig inhaalverbod ingevoerd. Ook hebben er handhavingsacties op verkeersovertredingen door de politie plaatsgevonden. Ondanks deze maatregelen hebben er sindsdien nog verschillende ongevallen plaatsgevonden.