RHEDEN – Karst Lovers (28) uit Tiel is de problemen met kapotte liften op stations zat. Daarom begon hij een platform waar reizigers meldingen kunnen doen als een lift het niet doet.
‘Letterlijk vast op het station’
Lovers reist regelmatig met de trein. “Ik zit in een rolstoel en ben geboren met een open rug. Ik ga vaak naar familie in Leerdam, naar voetbal in Rotterdam of gewoon een dagje uit. Soms moet ik mijn reis van tevoren reserveren, omdat ik niet bij alle treinen zelfstandig in en uit kan.”
Regelmatig stuitte de 28-jarige Karst op een lift die kapot was. “Niet alle storingen staan in de reisplanner van NS. Dan sta je letterlijk vast op het station. Twee keer moest ik uit mijn stoel klimmen en op mijn billen de trap af. Afgelopen Pasen in Geldermalsen werd ik gelukkig door zes omstanders naar beneden getild.”
Platform helpt reizigers
Met zijn platform wil Lovers voorkomen dat anderen in dezelfde situatie belanden. “Reizigers kunnen meldingen doen als een lift het niet doet. Zo kunnen toekomstige reizigers zien of ze beter een ander station of ander vervoer kunnen kiezen.”
Lovers benadrukt dat het platform afhankelijk is van de meldingen. “Zonder meldingen geen succes.”
Wat als de lift stuk is?
NS raadt aan om in dat geval de klantenservice te bellen. “We zoeken dan samen naar de beste oplossing. Als we besluiten een taxi in te zetten, is die gratis.”
Het platform van Karst Lovers is te vinden op Facebook en Twitter. Daarnaast heeft hij ook een speciale website voor storingen.