Meer klachten over jeugdzorg, gemeente Rheden wil sneller afhandelen

Publieksbalies gemeentehuis De Steeg Foto: Martin Slijper
Publieksbalies gemeentehuis De Steeg Foto: Martin Slijper

DE STEEG – In Rheden zijn in 2024 evenveel klachten ingediend als in het jaar 2023: 48 in totaal. Toch valt vooral één ding op: het aantal klachten over jeugdzorg is flink gestegen, van 4 naar 20, zo is te lezen in het jaarverslag klachtbehandeling.

De meeste klachten gingen over lange wachttijden en moeizame communicatie met de gemeente. In bijna alle gevallen is geprobeerd om de klacht informeel op te lossen. Dat gebeurde in 40 van de 48 gevallen. Slechts vier klachten zijn formeel behandeld.

Volgens de gemeente Rheden leidt een informele aanpak vaak tot meer begrip en herstel van vertrouwen. In zo’n gesprek krijgen inwoners uitleg of excuses, en trekken ze daarna de klacht weer in.

Klachten niet op tijd afgehandeld

Toch werd de wettelijke afhandelingstermijn van 10 weken niet altijd gehaald. In 26 van de 44 afgehandelde klachten lukte dat wel. Dat is beter dan in 2023. Vooral bij klachten over trage procedures of slecht bereikbare medewerkers ging het mis.

Centrale klachtenfunctionaris

De gemeente werkt aan verbeteringen. Voor jeugdzorg is al een plan gemaakt om wachttijden aan te pakken. Vanaf 2025 is er één centrale klachtenfunctionaris. Rheden wil volgend jaar álle klachten op tijd oplossen.