APELDOORN – Bewonerscollectief Kanaal Zuid Natuurlijk Veilig is heel blij dat de maximum snelheid op de weg langs het Apeldoornse Kanaal van 80 naar 60 kilometer per uur wordt verlaagd. En dat niet alleen, want op meerdere wegen wordt de snelheid teruggebracht. “Het is een gigantische stap dat de hele Kanaalweg naar 60 wordt teruggebracht. Dat is super goed voor de verkeerveiligheid”, zegt Rijk Gerritsen van het collectief.
“We zijn eigenlijk al jaren bezig om het zover te krijgen. Het lijkt een hele mooie mijlpaal dat we weer een stap dichterbij een meer veilige verkeersroute zijn.” De provincie Gelderland en de gemeenten Apeldoorn, Brummen en Rheden stelden vrijdag de snelheidsverlaging voor. Provinciale Staten en de gemeenteraden nemen naar verwachting in het najaar een besluit over het voorstel.
Ik ga ervan uit dat iedereen heel blij is
Het duurt dus nog even voor het daadwerkelijk zover is. “Ik ga ervan uit dat met oplossing die nu geschetst is, iedereen heel blij is”, zegt de bewoner van Kanaal Zuid in Apeldoorn. “We hopen tot die tijd met gekruiste vingers dat er geen ernstige ongelukken plaatsvinden.”
Al tien tot twintig jaar wordt gepraat over deze ‘dodenweg’ in Apeldoorn. In 2021 vond al een proef plaats met verlaging naar 60 kilometer, maar dit werd stopgezet. “Laten we dat snel achter ons laten en vooral vooruit kijken”, aldus Gerritsen. “We gaan ervan uit dat nu met politiek draagvlak dit ook unaniem gesteund gaat worden.”
Duurt te lang
Peter Buter is als verkeersconsulent van Veilig Verkeer Nederland betrokken bij de gesprekken. Hij is blij dat er ‘eindelijk een beetje schot in de zaak komt’. “Maar het duurt wel veel te lang.” Het liefste zou hij hebben dat morgen de snelheidsverlaging al ingaat. “Je bent door de besluitvorming zo weer een jaar verder.”
Naast de snelheidsverlaging staan nog meer maatregelen op het programma. De hele weg wordt uiteindelijk onder handen genomen. Op verschillende plekken wordt de weg verlegd zodat de bomen verder van de weg af komen te liggen. “Als je nu in je auto even bent afgeleid en met je wielen naast het asfalt komt, bots je gelijk tegen een boom”, zegt Buter. Normaal moet er een afstand zijn van een meter half verharding.
De hoogst gemeten snelheid was 148 kilometer per uur, dat is toch niet normaal?
Daarom moeten bijna honderd bomen worden gekapt. “Het is belangrijk dat bestuurders zich ook beter gedragen op de weg”, stelt Buter. Bij snelheidscontroles door de politie werden veel automobilisten op de bon geslingerd. “De hoogst gemeten snelheid was 148 kilometer per uur. Dat is toch niet normaal?”
Waarschijnlijk heeft de boeteregen er wel voor gezorgd dat de gemiddelde snelheid van bestuurders omlaag is gegaan. “Die ligt nu onder de 80 kilometer per uur, terwijl dat boven de 80 was.” Naast de controles is ook in oktober een inhaalverbod op de weg ingesteld en die kan ook aan hebben bijgedragen dat bestuurders minder hard rijden.