ROZENDAAL – Er vond zondag bij vliegveld Terlet een ongeluk met een zweefvliegtuig plaats. De derde crash al in 2022. Aan welke voorwaarden moet je voldoen voor je met een zweefvliegtuig de lucht in mag? Hoe oud moet je zijn? Wat voor brevet heb je nodig? Dit zijn de antwoorden.
Frank Schellenberg is bij KNVvL, de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart, verantwoordelijk voor het zweefvliegen. Hij vat de regels voor het vliegen met een zweefvliegtuig samen.
“Je begint in een duovliegtuig, samen met een instructeur in een toestel. Afhankelijk, van onder meer leeftijd, maak je tussen de 50 en 150 starts voor je solo mag vliegen.”
Sommigen hebben een ‘vlieghandje’ en kunnen al eerder solo in een zweefvliegtuig stappen. Er is ook een leeftijdsgrens. “Vanaf 14 jaar mag je solo vliegen. Dat gebeurt dan nog wel onder supervisie van een instructeur. Volgens de wet moet je ook in zicht afstand van 5 kilometer van het vliegveld blijven. Vanaf je zestiende mag je je brevet halen.”
De snelle leerlingen kunnen in zo’n anderhalf jaar hun brevet voor een zweefvliegtuig halen, aldus Schellenberg: “Die beginnen in het eerste seizoen met vliegen, doen in de winter hun theorie-examen en halen in het tweede seizoen hun brevet.” Maar dat zijn de uitzonderingen, volgens Schellenberg. “De meesten zijn er zo’n 3 jaar mee bezig.”
Er is geen maximumleeftijd waarop je in een zweefvliegtuig mag vliegen, maar net zoals bij je rijbewijs geldt: “Je moet een medische test ondergaan.”
Onderzoek
Er vond zondag bij vliegveld Terlet een ongeluk met een zweefvliegtuig plaats. De derde crash al in 2022. Eind juni kwam daarbij een ervaren piloot om het leven. De Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoekt nog wat de oorzaak van dat ongeluk is. De raad doet tussentijds geen mededelingen over de stand van zaken tijdens het onderzoek.
Zondagmiddag raakte een zweefvliegtuig mogelijk met een vleugel een boomtop en crashte in de berm tussen de berm en vliegveld Terlet. Volgens de politie kwam de 59-jarige piloot met de schrik vrij. De luchtvaartpolitie doet onderzoek naar dit ongeluk, maar doet daar nu verder geen mededelingen over.
Veiliger dan met de auto
Eind juni kwam een ervaren piloot om tijdens de start met zijn zweefvliegtuig. In mei overleefde de piloot een soortgelijke startcrash. Voorzitter Jurgen van Staaden van zweefvliegclub Gliding Adventures Europe (GAE) zag het dodelijk ongeluk in juni gebeuren en reageerde daar toen op.
“We hebben als vereniging zo’n 16.000 starts gemaakt in de acht jaar dat wij bestaan. Nooit is er iets mis gegaan. Waarom gaat het nu dan wel mis? We hebben nog veel vragen. Onze mensen worden getraind en getraind, maar blijkbaar kan het dan toch die ene keer mis gaan. Statistisch gezien blijft het het ritje in de auto hierheen nog altijd veel risicovoller.”
Zie ook: Zweefvliegtuig crasht in berm A50