RHEDEN – Het college van burgemeester en wethouders van Rheden presenteerde afgelopen week het rapport Bouwsteen Mobiliteit. Dit document schetst de visie van de gemeente op mobiliteit in 2040. Het doel? Veiligere wegen, schoner vervoer en een duurzamere toekomst. Maar wat betekent dat voor de gemiddelde inwoner?
Kan je nog parkeren bij je huis?
In de toekomst zal parkeren voor de deur een stuk lastiger worden. In de plannen wil de gemeente parkeren verplaatsen naar de randen van wijken en het aantal parkeerplaatsen fors verminderen. De vrijgekomen ruimte zou worden gebruikt voor meer groen en veilige fietspaden en voetgangers. Voor inwoners betekent dit echter dat parkeren bij huis verleden tijd kan worden.
Samen met de buren een auto delen?
Daarnaast moet het niet meer als normaal gezien worden dat ieder huishouden een eigen auto heeft. Rheden wil dat inwoners in de toekomst minder afhankelijk worden van een eigen auto. Het college wil gaan inzetten op het delen van auto’s. Ondanks dat dit normaal voornamelijk succesvol is in de steden ziet het college kansen.
Zijn auto’s op benzine en diesel nog welkom?
De gemeente streeft ernaar dat alle auto’s in 2040 fossielvrij zijn. Dit betekent dat benzine- en dieselauto’s niet meer welkom zijn in de gemeente en plaatsmaken voor voertuigen die rijden op elektriciteit of andere duurzame energiebronnen. Hoe dit er concreet uit gaat zien en wanneer hier stappen voor worden genomen is nog niet duidelijk.
Raad kritisch op plannen
De gemeenteraad buigt zich binnenkort over deze plannen. Tijdens de voorbereidingsvergadering was er kritiek. Partijen, zoals GroenLinks en D66, vragen om meer duidelijkheid over welke ambities er nou zijn.
VVD
VVD-raadslid Jelte Kolkman was überhaupt niet blij over de huidige plannen: “Voor veel mensen is de auto geen luxe, maar een noodzaak. Laten we er eerst voor zorgen dat mensen vlot en duurzaam van A naar B kunnen komen voordat we de auto uit de dorpen wegwerken.”
D66
D66 staat op zich achter de visie van het college om in te zetten op alternatieven voor het gebruik van (privé)auto’s in situaties waar dat realistisch gezien kan. Er komen de komende tijd veel woningen bij, en we willen niet dat het verkeer verder vastloopt, zo vertelt D66-raadslid Steven Marshall.
“D66 ziet bovendien graag dat de straten in wijken weer meer een plek worden om te verblijven, spelen en ontmoeten en dat voor onsluitingswegen in de bebouwde kom een veilige 30 km/u gaat gelden.
In de mobiliteitsvisie die nu voorligt worden een aantal uitspraken echter wel heel makkelijk gedaan, zonder de consequenties te benoemen. Substantieel verkleinen van het aandeel van de auto kan alleen als netwerk en frequentie van het OV véél beter worden.
Verkeer om de dorpen heen leiden betekent dat die routes wel een goede doorstroming moeten kennen. En de grote overlast die er nu op een aantal plekken al langs de A348, N348 en N786 bestaat moet fors worden verlaagd: ook inwoners die in de buurt van die routes wonen hebben recht op een goede en gezonde leefomgeving.“
GroenLinks is ook gevraagd, maar heeft niet gereageerd op vragen van Studio Rheden.