Inwoners strijden samen tegen onveilige weg

Annette Bienfait van de Belangengroep N786 bij de drukke weg door Loenen. Foto: Omroep Gelderland

– Auto’s, vrachtverkeer, fietsers, overstekende aanwonenden. Het is oppassen geblazen op de doorgaande weg in Loenen, de N786 tussen Beekbergen en Dieren.

Het is er te druk en verkeer rijdt te snel. “Je moet hier in het dorp eens met zijn tweeën naast elkaar fietsen op het fietspad. Dat is gewoon niet te doen met al dat vrachtverkeer. Je wordt bijna meegesleurd”, zegt Susanne Veneman.

Ze is van de Belangengroep N786. Die noemt zich een onafhankelijke en kritische verkeersgroep – inwoners die een oplossing willen voor de weg door het dorp. Over deze groep later meer.

De N786 verbindt de A50 met Dieren en gaat dwars door Loenen. – Foto: Omroep Gelderland

Zo’n 12.000 motorvoertuigen komen dagelijks door Loenen. 1200 tot 1800 vrachtwagens rijden van en naar de papierindustrie. “Een volledige route langs het Kanaal was ooit de gedroomde variant, maar die vond de provincie financieel niet haalbaar”, zegt Fred Schotpoort van Schotpoort Logistics in Eerbeek namens de Industriekring Eerbeek Loenen. Als de plannen doorgaan verhuizen de fabrieken met hun gezamenlijke opslag naar het Logistiek Centrum Eerbeek (LCE). “Dat is voor ons en de bewoners van Eerbeek een goede oplossing.”

‘Verkeersplannen zijn grillig’

Over de N786 tussen Dieren en Beekbergen en die dwars door Loenen gaat, wordt al decennia gesoebat. Robbert Volker is verkeersdeskundige en directeur van verkeersbureau de Groot Volker in Dieren. “Verkeersplannen zijn grillig”, zegt Volker. “Er wordt vaak een lokaal plan gemaakt waarbij niet alle nevenaspecten en gevolgen in kaart zijn gebracht.”

Stel, je vindt als wegbeheerder dat er ergens op deze doorgaande route te snel wordt gereden. Breng je de maximumsnelheid terug, dan lijkt dat een verkeersveilige oplossing, zegt Volker. “Maar het (doorgaande) verkeer kan zich hierdoor verplaatsen naar bijvoorbeeld Loenen waardoor hier onveilige situaties kunnen ontstaan. Het verkeer is niet zomaar verdwenen door een lokale oplossing door te voeren.”

Vanuit Dieren kun je op twee manieren naar Apeldoorn: dat is de route langs het Apeldoorns Kanaal, de Dierenseweg die later overgaat in de gevreesde Kanaal-Zuid. De andere route is de N786 die door Laag-Soeren, Eerbeek en Loenen gaat en straatnamen heeft als Harderwijkerweg, Eerbeekseweg en Beekbergerweg.

We zijn murw gemaakt

Annette Bienfait, Belangengroep N786

De Belangengroep N786 bestaat een kleine anderhalf jaar nu en wordt gevormd door inwoners van Loenen. Eén is verkeersspecialist, een ander is werkzaam als wegbeheerder, nog weer een ander is zelfstandige en Veneman is ambtenaar bij een Gelderse gemeente.

“Omwonenden zijn murw gemaakt. We worden van het kastje (de provincie, hvv) naar de muur (de gemeente, hvv) gestuurd”, geeft Annette Bienfait van de belangengroep aan. “Iedereen zit in zijn eigen loopgraaf en daaruit komen, ho maar. We willen een structurele oplossing voor een duurzame ontsluiting van de papierindustrie naar de A50 en A12. Wij willen dat de gemeente, provincie en industrie de verantwoordelijkheid nemen en hun zorgplicht uitvoeren.”

Die zorgplicht omvat veiligheid, gezondheid en leefbaarheid. Bienfait: “Niet alleen voor Loenen, maar ook voor Eerbeek en Laag-Soeren.”

Elke wegbeheerder gaat over zijn eigen stukje weg, daar snapt de automobilist niets van

Robbert Volker, verkeerskundige

Individuele plannen van wegbeheerders doen het in totaliteit niet altijd goed, gaat Volker verder. “De provincie is wegbeheerder, maar niet binnen de gemeentegrenzen. De weg N786 loopt niet alleen door de gemeente Apeldoorn, maar ook Brummen en Rheden. Elke wegbeheerder gaat over zijn eigen stukje weg, qua inrichting, snelheid. Als je dan de ene keer 50 mag, op het volgende stuk 80 en dan weer 60, dan snapt de gemiddelde automobilist daar niets van.”

Johan Veen uit Eerbeek is verkeersconsulent voor Veilig Verkeer Nederland (VVN). Iedereen die verkeersonveiligheid ervaart, mag bij VVN aan de bel trekken. Mensen als Veen gaan met melders in gesprek en bekijken de situatie waarover geklaagd wordt. Daarna praten ze met de wegbeheerders over wat de mogelijkheden zijn.

In Loenen is te veel verkeer en dat rijdt ook nog eens te hard, meent Veen. “Wij noemen het een V85-weg. 85 procent rijdt er 65 tot 70 kilometer per uur, terwijl je er niet harder mag dan 50.”

Verkeersconsulent Johan Veen. – Foto: Omroep Gelderland

Er ligt een advies om in Loenen de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer. Veneman van de belangengroep: “Ik woon op een punt waar ze soms met 120 voorbijkomen. Levensgevaarlijk.”

Gezond zijn al die verkeersbewegingen ook niet. Veneman: “Ik heb een schitterend uitzicht op het bos, maar ik slaap achter vanwege de herrie van de weg, het liefst met het raam open. Toch dwarrelt er dan gewoon troep naar binnen van het verkeer. Het is bijna zwart.”

Pal naast kwetsbare natuur

Eigenlijk is een nieuwe weg om Laag-Soeren, Eerbeek en Loenen de enige oplossing, zeggen verkeersconsulent Veen en de Belangengroep N786. Maar zelfs een rondweg om Loenen komt er niet. Veen: “Daar hebben Provinciale Staten in 2021 nee tegen gezegd.”

De N786 ligt pal naast nationaal park Veluwezoom. “Je stuit op natuur- en milieubezwaren als je een compleet nieuwe weg zou aanleggen om Loenen, Eerbeek en Laag-Soeren te ontzien”, legt Veen uit. “Je gaat dwars door een natuurgebied.”

De besluitvorming stokt bovendien doordat er meerdere wegbeheerders zijn, vindt de inwoner van Eerbeek, evenals verkeersdeskundige Volker. “Brummen, Rheden en Apeldoorn zijn verantwoordelijk voor hun eigen deel. Daarbuiten is het de provincie die wegbeheerder is. Maak één wegbeheerder verantwoordelijk voor die hele weg.”

We moeten er alles aan doen om die behouden

Fred Schotpoort over de papierindustrie in Loenen en Eerbeek

Terug naar de industrie. Er is nu veel vrachtverkeer tussen de papierfabrieken en de opslaglocaties. Door het LCE komt er één centrale opslag. Het pendeltransport gaat, zegt Schotpoort, dan volledig elektrisch. “Daardoor heb je minder geluidsoverlast en minder CO2-uitstoot.”

Voor Loenenaren verandert het LCE niet veel, erkent Schotpoort: “Vrachtwagens zullen via de noordelijke ontsluiting door Loenen blijven rijden, dat kunnen we niet wegnemen.”

Schotpoort noemt het behoud van de papierindustrie in Eerbeek van groot belang voor de werkgelegenheid. “We moeten er alles aan doen om die behouden en elke dag te verbeteren door een goede balans te vinden met de omgeving.”

De papierindustrie levert zo’n 2500 directe arbeidsplaatsen voor Loenen en Eerbeek op.

In Ridders van Gelre duikt verslaggever Martijn Driessen elke week in de kloof tussen burger en overheid.

Dat doet hij in aanloop naar de provinciale verkiezingen, die zijn op 15 maart. De Ridders van Gelre is zaterdagavond om 17.20 uur te zien op Omroep Gelderland en wordt elk uur herhaald.