DIEREN – Wie van Arnhem naar Apeldoorn wil met de trein moet altijd via de gemeente Rheden. Er is nog steeds geen directe treinverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem. Je moet nu door Rheden via Zutphen; een reis van drie kwartier, terwijl de steden hemelsbreed maar 25 kilometer uit elkaar liggen.
Veel jongeren en andere reizigers willen daarom graag een directe verbinding tussen de steden Apeldoorn en Arnhem, zo meldt Omroep GLD, maar is dat plan wel realistisch?
De Hoge Veluwe
Tussen Apeldoorn en Arnhem ligt De Hoge Veluwe. Dit natuurgebied vormt één van de grootste problemen voor het aanleggen van een spoorlijn. Een treinverbinding dwars door dit gebied zou namelijk enorme gevolgen hebben voor de natuur hier. Niet alleen het treinverkeer zou voor overlast zorgen, maar ook de stikstof die hierbij vrijkomt, en daar is het gebied al gevoelig voor.
Hoewel reizen per trein een relatief duurzame optie is, stoot een trein die op diesel rijdt stikstof en CO2 uit. De Veluwe is juist kwetsbaar wat betreft stikstof, waardoor we ons hier dus niet meer uitstoot kunnen veroorloven.
Oud treinspoor Dieren – Apeldoorn renoveren?
Veel mensen opperen het idee om de bestaande treinverbinding tussen Apeldoorn en Dieren opnieuw in gebruik te nemen voor personenvervoer. Dit oude treintraject wordt momenteel alleen gebruikt voor toeristische doeleinden door een oude stoomtrein.
Veluwse Spoor Maatschappij is tegen
Dit spoor is niet geschikt om een normale trein over te laten rijden. Het spoor zou hiervoor gerenoveerd moeten worden, maar dat kost veel geld én er is toestemming nodig van de Veluwse Spoor Maatschappij (VSM) die de spoorlijn momenteel in handen heeft. Als het aan hen ligt, komt de treinverbinding er in ieder geval niet. Commercieel directeur Michel van den Wollenberg van de VSM reageert: “Dit is een plan dat iedere vijf jaar terugkomt. Het zal wel iets met de verkiezingen te maken hebben. Voor ons is het in ieder geval niet uitvoerbaar en te duur”.
Tekst gaat verder onder de foto
Veel kritiek in Eerbeek
Voordat reguliere treinen over het spoor kunnen rijden, moeten er namelijk eerst veel infrastructurele wijzigingen doorgevoerd worden. Een plan dat volgens de VSM dus niet zal worden uitgevoerd. In 2012 is er op dit plan al veel kritiek gekomen van Eerbekenaren die vrezen voor overlast van de langsrijdende treinen. Het spoor ligt namelijk nog geen vijf meter van een woonwijk af, dus toegenomen treinverkeer zou directe gevolgen hebben voor omwonenden.
Miljoenen voor een kleine tijdsbesparing
In een rapport uit 2012 van Goudappel Coffeng adviseurs werden volgens Omroep Gelderland de kosten om de oude treinbaan klaar te maken voor personenvervoer geschat op 100 miljoen euro. Met deze verbinding zou een reis naar Apeldoorn vanaf Arnhem ongeveer 28 minuten duren. Worden er meer haltes toegevoegd, dan kan de verbinding uitgevoerd worden met een lighttrain, waarmee de verbinding ongeveer 43 minuten is. Je kunt je afvragen of de tijd die je bespaart op de reis die miljoenen waard zijn.
De gemeente Apeldoorn geeft aan dat deze verbinding in het verleden is onderzocht, en dat toen gebleken is dat het geen haalbaar plan is. Het is op dit moment als optie dus niet aan de orde. De gemeente zet in op snellere busverbindingen tussen Apeldoorn en Arnhem. Reizigers zullen dus nog even de bus moeten pakken, of omreizen via Zutphen, want het is onwaarschijnlijk dat een treinverbinding tussen Apeldoorn en Arnhem er komt.