RHEDEN – Al jaren geleden is er een ondergrondse tunnel beloofd bij de onbewaakte spoorwegovergang aan de Lentsesteeg in Rheden. De bouwplannen voor deze tunnel zijn nog lang niet rond, maar de gemeente en spoorbeheerder ProRail willen de overgang vanwege de veiligheid al wel afsluiten. Dit tot overmaat van ramp voor de buurtbewoners, die de doorgang hard nodig hebben in hun dagelijks leven.
Om hun protest kracht bij te zetten, hebben de buurtbewoners 600 handtekeningen verzameld en aangeboden aan de gemeente Rheden. Daarnaast zijn er dertig zienswijzen ingediend die tegen het verkeersbesluit ingaan.
‘We raken geïsoleerd’
Volgens buurtbewoner Cuni Jurrius is de overweg hun directe verbinding met de openbare voorzieningen. “We gaan via de overweg naar het bos, de brievenbus, het openbaar vervoer, ons werk en onze vrienden die aan de overkant wonen. We raken op allerlei manieren geïsoleerd als deze overweg dicht gaat.”
Bovendien hebben de bewoners als de overweg sluit, nog maar één weg die ze kunnen gebruiken. “Dus als daar een boom overheen valt, of hij is geblokkeerd door de brandweer of een andere calamiteit, dan kunnen wij geen meer kant op”, stelt Cuni.
Kans op dodelijke aanrijding
Maar zolang het aan ProRail ligt, gaat die afsluiting er wel gewoon komen. De belangrijkste reden is de veiligheid. “Deze spoorovergang is één van de gevaarlijkste in de gemeente Rheden. Hij ligt op een relatief drukke route waar ook veel scholieren gebruik van maken. Gelet op het aantal treinen en de snelheid van het treinverkeer – ter hoogte van de Lentsesteeg 140 kilometer per uur – is de kans op een dodelijke aanrijding hoog. Het feit dat er in de afgelopen 20 jaar al zes bijna incidenten hebben plaatsgevonden is daarbij een serieus signaal.”
Hekken verlengen
De buurtbewoners begrijpen dat ongelukken voorkomen moeten worden, maar volgens hen kan dat ook zonder afsluiting. “Alle bijna-ongelukken die hier hebben plaatsgevonden waren met mensen die al fietsend of op de scooter de overweg overgingen. Daarom moeten mensen worden gedwongen om af te stappen. Dat kun je makkelijk doen door de hekken te verlengen en in een zigzagopstelling neer te zetten. Op die manier is de overweg veiliger en kan iedereen de overweg toch blijven gebruiken”, betoogt buurtbewoner Cees Bod.
We voelen ons onbegrepen, in de hoek gezet en in de steek gelaten
Maar volgens Gea Hofstede, wethouder mobiliteit, is dit echter geen optie. “Natuurlijk kun je een overweg altijd veiliger maken, maar alsnog gaan mensen dan manoeuvreren om er fietsend doorheen te komen. Dus dan blijven we toch bij onze conclusie dat de meest veilige overweg, geen overweg is.”
Bod is niet te spreken over de hele kwestie: “Ik woon hier al mijn hele leven. We voelen ons onbegrepen, in de hoek gezet en in de steek gelaten. Ten opzichte van de gemeente en ProRail stel je als burger eigenlijk niks voor.”
Tunnel gerealiseerd voor 2027
De bouw van de tunnel wordt niet vóór 2025 verwacht, omdat alleen al de voorbereidingstijd volgens ProRail nog zeker anderhalf jaar in beslag neemt. “Maar met de inzichten van nu zijn we wel van mening dat de tunnel voor 2027 gerealiseerd kan worden.”
Een belangrijke hobbel die in dit proces nog genomen moet worden, is de grond die moet worden aangekocht. De particulier die deze grond bezit, is niet bereikbaar voor commentaar.
Mocht de landeigenaar zijn grond niet willen verkopen, dan heeft de gemeente nog een troef achter de hand. “We gaan natuurlijk eerst de gesprekken voeren met de landeigenaar en we hopen een goede regeling te treffen. Mocht dit niet zo gaan, dan hebben we altijd nog het instrument van onteigening.”