DIEREN – Inwoners van de gemeente Rheden kunnen binnenkort voor paspoorten, rijbewijzen en uittreksels alleen nog terecht in het gemeentehuis in De Steeg. De balie Burgerzaken in Dieren sluit op vrijdag 10 juli als onderdeel van een wijziging in de gemeentelijke dienstverlening.
De gemeente kondigde aan dat zij een volgende stap zet in haar dienstverlening. Daarbij komen er nieuwe gemeentelijke spreekuren in de dorpen. Inwoners kunnen daar terecht met vragen en ondersteuning. De gemeente wil inwoners samen met verschillende partners sneller helpen.
Nieuwe spreekuren in de dorpen
Met de nieuwe spreekuren wil de gemeente zichtbaar blijven in de verschillende kernen. Inwoners kunnen er vragen stellen en ondersteuning krijgen bij uiteenlopende zaken.
Voor officiële documenten verandert er echter wel iets. Na de sluiting van de balie Burgerzaken in Dieren moeten inwoners voor het aanvragen en ophalen van paspoorten, rijbewijzen en uittreksels naar het gemeentehuis in De Steeg. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de gemeente Rheden.
50Plus Rheden fel tegen sluiting
50Plus Rheden verzet zich tegen het verdwijnen van de loketten in Dieren en Velp. Volgens de partij zijn de aangekondigde spreekuren geen volwaardig alternatief.
De partij schrijft: “Een tafelgesprek als doekje voor het bloeden. Wij vinden dat iedereen gewoon zijn/haar paspoort en rijbewijs dichtbij moet kunnen ophalen.”
Volgens 50Plus Rheden moet dienstverlening uitgaan van de wensen van inwoners. En die willen hun documenten het liefst dichtbij huis aanvragen én ophalen.
Zorgen over ouderen en minder mobiele inwoners
50Plus Rheden maakt zich vooral zorgen over ouderen en minder mobiele inwoners. De partij pleit ervoor om minimaal één keer per week een loket in de dorpen open te houden waar inwoners terechtkunnen voor paspoorten, rijbewijzen en andere documenten.








