Waarom je altijd in de file staat op de A12 bij Zevenaar

Er wordt hard gewerkt aan de IJsselbruggen in de A12. Foto: Paul Poels Fotografie

– Bijna elke dag staat het vast op de A12 tussen Zevenaar en Arnhem. Het beruchte stuk snelweg staat daarmee in de file top 10. De opstoppingen worden onder meer veroorzaakt door twee oude, zwakke, stalen bruggen in de A12 bij Westervoort. Want daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Dat is niet altijd zichtbaar, want het meeste werk gebeurt onder de brug. Hoe ziet dat eruit?

Iedereen kan dat zaterdag met eigen ogen zien tijdens de Dag van de Bouw. Rijkswaterstaat opent dan de bouwhekken voor het brede publiek. Omroep Gelderland stelde vijf vragen aan de wegebheerder over dit complexe project.

Waarom sta ik daar altijd in de file?

“Die vraag krijgen wij ontzettend veel”, zegt de woordvoerder. “Mensen vragen zich af of er überhaupt wel iets gebeurt. Het verkeer gaat over drie bruggen, waarvan twee stalen bruggen en één betonnen brug. Sinds 2017 is bekend dat de staalbruggen in hun draagkracht zijn verzwakt. Dat komt door zwaarder verkeer en een hogere verkeersdruk. De renovatie bevindt zich onder de brug, dus begrijpelijk dat denken mensen dat er niet gerenoveerd wordt. Op de Dag van de Bouw zijn we ‘open’ om in detail uit te leggen wat we onder die brug allemaal doen.”

Had de brug kunnen instorten?

“Dat is een aantal jaar geleden in Genua gebeurd, maar gelukkig hebben we in Nederland strenge controles. Als de brug dusdanig onveilig is, dan wordt de brug afgekeurd. Momenteel rijdt het verkeer over de betonnen brug en de buitenste stalen brug. We renoveren eerst middelste stalen brug en hopen daar medio 2024 mee klaar te zijn. Daarna versterken we de buitenste stalen brug, die is naar verwachting in 2026 klaar.”

Waarom is het project zo complex?

“De twee stalen bruggen zijn oud, ze zijn gebouwd in de jaren zestig, daar kun je niet zomaar nieuwe stalen ondersteuningsbalken aan vastlassen. Dat kan bij een nieuwe brug bijvoorbeeld wel. Het gaat om grote stukken nieuwe stalen balken, in totaal wel twee kilometer! En het is veel handwerk, lassen en verven. Dat houdt in dat er ook veel ‘boven het hoofd’ moet worden gewerkt en dat vraagt om speciale regels voor het werk. Ook zijn de oude bruggen met chroomverf gelakt. Bij het verwijderen van die verf komen kankerverwekkende stoffen vrij, dus ook voor dat werk worden er speciale tenten om de werkplek heen gezet zodat er geen giftige stoffen in het milieu terechtkomen. En de mensen die dat werk doen dragen speciale pakken.”

Kijk wat er allermaal onder de bruggen gebeurt:

Waarom geen nieuw beton?

“We hebben onderzoek gedaan naar wat de meest efficiënte, optimale en financieel aantrekkelijke oplossing is. Daaruit blijkt dat het renoveren en versterken van een stalen brug beter is, dan een nieuwe betonnen brug bouwen. Want een nieuwe brug is een stuk duurder en zorgt voor nog veel meer en langere stremming van het drukke verkeer. Verkeer over de A12 vanuit de Achterhoek en Duitsland naar Arnhem, en andersom. Nu kunnen we zeven van de acht banen openhouden, omdat nog op één van de twee stalen bruggen het verkeer wordt opgevangen. Bij het bouwen van een nieuwe brug kan dat natuurlijk niet. Overigens hangt hier ook nog een aardig prijskaartje aan, de rekening bedraagt nu 53,6 miljoen.”

Wat is er op de Dag van de Bouw?

“Er is een rondleiding waar je onder de brug op de steigers kan lopen en je mag dus over de A12 lopen, dat is natuurlijk heel bijzonder want dat mag anders nooit. We zijn open van 10.00 tot 14.00 uur, de ingang is aan de Arnhemse kant”, aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

De IJsselbrug is niet de enige bouwplaats die de hekken opent. Ook de Blauwe Golven in Arnhem behoort tot een van de projecten die aanstaande zaterdag bezocht kunnen worden. In de gemeente Ermelo, op het bouwterrein aan de Zanderij, wordt een rondleiding gegeven over de bouw van een grootschalig sportcentrum. En tussen Gorinchem en Waardenburg wordt al bijna twee jaar gewerkt aan een 23 kilometer lange dijk. Kijk voor meer info op de site.