Goederentreinen zijn het grote probleem van Velp

Goederentrein. Foto: Geen Noordtak Velp

– Belangenvereniging ‘Geen Noordtak Velp’ heeft onlangs een onderzoek gedaan naar alle klachten van bewoners langs het spoor. Dat onderzoek is inmiddels afgerond.

De uitslag van het onderzoek in Velp wordt binnenkort door Gerard de Kuijper van de belangenvereniging aangeboden aan wethouder Gea Hofstede en beleidsmedewerker Koen Knippenberg van de gemeente Rheden.

Resultaat

Maar of de gemeente iets met het onderzoek gaat doen is de vraag. Kuijper heeft weinig hoop. “We hebben een halfjaarlijks contact met de gemeente Rheden en de provincie Gelderland. De gemeente zegt altijd veel voor ons te doen. Maar in principe komt er niets van terecht, we horen er weinig van,” zo vertelt Gerard de Kuijper.

‘Ik lig er wakker van’

Gerard de Kuijper woont zelf ook al jaren naast het spoor. Hij vertelt dat het geluid nog wel mee valt. “De meeste mensen die binnen 50 meter van het spoor wonen hebben last van de trillingen, daar liggen ze vooral wakker van.

Elke dag 165 treinen en 17 goederentreinen

En dat is niet gek, want er rijden elke dag 165 treinen en 17 goederentreinen door de gemeente Rheden. Deze treinen vervoeren via tientallen wagons vaak zeer gevaarlijke stoffen en zijn maximaal 700 meter lang. Om een idee te geven hoelang dat is. In Velp staan huizen langs het spoor op een afstand van 1.7km.

Nog meer goederentreinen

ProRail is overigens wel voorstander van het goederentreinen in Velp. “Het is een van de veiligste vormen van vervoer en is daarnaast zeer duurzaam. Een goederentrein vervangt ongeveer 50 vrachtwagens. We blijven ons de komende jaren daarom inzetten om het spoorgoederenvervoer verder te faciliteren.

Het onderzoek wordt gedaan in alle plaatsen tussen Arnhem en Oldenzaal via de vereniging Rona (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) die al in 1993 is opgericht. Zolang spelen er al problemen rond het spoor. Via het onderzoek wil met bekijken of de klachten in alle plaatsen hetzelfde zijn. De spoorlijn ligt er overigens al sinds 1865.

Velp-Noord

De overheid heeft al in 1986 beloofd dat iedereen langs het spoor die last heeft van geluid en trillingen gevelisolatie krijgen. Dus geluidwerende maatregelen aan de gevel. Dat is in Velp-Zuid gebeurd maar nog niet in Velp-Noord.

Raad van State?

Er loopt nu nog een proces via de Nationale Ombudsman. Eind oktober is de uitspraak. Maar Kuijper verwacht dat er geen uitspaak komt. Waarschijnlijk worden de bewoners doorverwezen naar de Raad van State.

Geluidsschermen

Bewoners willen graag minder trillingen. Maar het geluid blijft ook een probleem. Dan kan worden opgelost met geluidsschermen. De belangenvereniging wil schermen van 1.5 meter hoog. Maar Prorail zegt dat het op sommige plaatsen 3.5 meter hoog moet worden. Aan het einde van het jaar moet het plan klaar zijn van Prorail en dat zou dan voor 2030 uitgevoerd moeten worden. De schermen worden betaald door het rijk.

Is er een oplossing?

Eigenlijk willen we helemaal geen goederentreinen over dit spoor hebben“, zegt Kuijper.

Een andere oplossing is een ‘Geen Noordtak’. Maar in Overijssel zeggen ze ‘Geen Nieuwe Noordtak’ (langs de A18). Dus het blijft moeilijk.

Een druk bereden spoorlijn waar goederentreinen over rijden zou eigenlijk 1 km buiten een woonkern moeten liggen. We willen het liefste dat er een aftakking in Duitsland komt in de buurt van Oberhausen richting het noorden. Daar is veel meer ruimte.

Of de Belangenvereniging ‘Geen Noordtak Velp’ met 120 leden van plan is om na dit onderzoek ook harde acties te houden weten ze nog niet.

Zie ook: Trillingen goederentreinen zorgen voor veel overlast