ZUTPHEN – Een nachttrein tussen Zutphen en Arnhem, busvervoer in de late uurtjes in de Nijmeegse binnenstad en nachtelijke verbinding Arnhem-Doesburg-Rheden. De roep om nachtvervoer in Gelderland neemt toe. Of het openbaar vervoer in de nacht er daadwerkelijk komt is erg onzeker. De provincie en deskundigen wijzen op de hoge kosten, maar dat is volgens de voorstanders geen bezwaar. “Leefbaarheid mag ook een prijskaartje hebben”, zo klinkt het.
Zutphense jongeren die in het weekend naar de Arnhemse binnenstad gaan voor een drankje en een dansje, moeten of om 00.21 uur al huiswaarts of blijven plakken tot 06.55 uur. Een onhoudbare situatie, vindt de Jongerenraad Zutphen die voor een nachttrein tussen de twee Gelderse steden pleit.
“In Zutphen hebben we minder aanbod aan danscafés, dan is het heel mooi dat er straks een mogelijkheid is om in Arnhem uit te gaan met onze vrienden”, zegt Milan Altena van de Jongerenraad. Zo’n vijftien jaar geleden was de nachttrein er, maar vanwege overlast werd deze geschrapt.
'Dezelfde kansen voor plattelandsjongeren'
De Jongerenraad bood handtekeningen aan bij de Tweede Kamer om te pleiten voor een nachttrein Arnhem-Zutphen. Ondanks dat de beslissing hierover bij de landelijke politiek en bij de NS ligt, omarmt CDA Gelderland het idee.
Voor jongeren die op het platteland wonen is op uitgaanstijden naar de stad gaan een hele opgave.
Nick Bakker, CDA Gelderland
Statenlid Nick Bakker wijst op de leefbaarheid. “Wij vinden het belangrijk dat jongeren op het platteland en in kleinere steden veilig uit moeten kunnen gaan. Dit hoort bij hun ontwikkeling en is essentieel voor het jong zijn. Jongeren die in de stad wonen kunnen gemakkelijk uitgaan met de fiets of lopend maar voor jongeren die op het platteland wonen is op uitgaanstijden naar de stad gaan een hele opgave.”
Provincie: geen actie voor nachtvervoer
Het openbaar vervoer is voor het grootste deel een taak van de provincie. Een woordvoerder van de Provincie Gelderland zegt dat uit pilots blijkt, dat nachtvervoer niet veel wordt gebruikt. Die proeven zijn volgens CDA’er Bakker niet te vergelijken met de situatie van nu, omdat de proeven met nachttreinen in de Achterhoek in coronatijd werden gehouden.
Naast dat er volgens de provincie weinig belangstelling is, zijn nachttreinen en -bussen duur. Volgens haar zijn sinds de coronatijd de financiële tekorten op het ov zo groot, dat de provincie extra geld moet investeren om het reguliere openbaar vervoer draaiende te houden. Wijnand Veeneman (TU Delft) ondersteunt de grote kostenpost. Volgens de openbaar vervoer-deskundige zijn de personeelskosten dubbel zo duur als overdag, vanwege de nachttoeslag. “Dat is heel prijzig.” De provinciewoordvoerder concludeert dan ook: “De provincie onderneemt geen actie om nachtvervoer mogelijk te maken.”
'Moet het winstgevend zijn?'
Dat alleen de kosten het obstakel zijn, zorgt bij de Jongerenraad voor ergernis. “Moet het winstgevend zijn?”, vraagt Altena zich af. “Deze treinverbinding heeft heel veel betekenis voor de regio.” Altena realiseert zich dat het proces er één ‘van de lange adem is’. Ov-deskundige Veeneman ondersteunt dat een toekomstige treinverbinding in het systeem van de feestende jongeren moet komen. “Dat gaat niet 1-2-3. Dat duurt jaren”.
Wat vinden de vervoersbedrijven?
Busmaatschappij Connexxion laat schriftelijk weten dat voor hen er voorlopig geen mogelijkheid is. “In het kostencontract dat wij nu hebben met de provincie Gelderland is een aantal dienstregeling uren afgesproken. Nachtvervoer zit hier niet in.” Daarnaast zou personeelstekort ervoor zorgen dat er dan regelmatig bussen uitvallen.
De NS wil niets zeggen over de eventuele haalbaarheid van een nachttrein naar Zutphen. De vervoerder zegt daarvoor te weinig relevante vervoerkundige, logistieke en financiële gegevens te beschikken.