Schippers vliegen uit de bocht bij Rheden, wat scheelt er op de IJssel?

Vrachtschip in de IJssel bij Rheden. Foto: Martin Slijper

– Voor binnenvaartschippers varen op de IJssel lijkt simpel. Een bocht naar links, een bocht naar rechts en verder varen. Maar soms gaat het mis. Tot tweemaal toe vloog de afgelopen weken een schipper uit de bocht. En dat op precies hetzelfde stukje IJssel bij Rheden. Hoe zit dat?

“Het is heel simpel, ik heb een stuurfout gemaakt. Dit overkomt me eigenlijk nooit.” Dat zei de schipper van het schip dat deze week bij Rheden vast kwam te zitten. Er kwamen twee sleepboten aan te pas om het vaartuig weer vlot te trekken.

Op vrijwel die exacte plek ging het in december vlak voor oud en nieuw ook al mis. Bij hoogwater kwam een schipper toen buiten de vaargeul terecht. Het schip zat korte tijd vast in de volgelopen uiterwaarden vlak langs de snelweg A348.

Wel of niet in de vaargeul

Het geval van deze week is bij ons bekend, dat van december niet”, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat Oost-Nederland aan mediapartner Omroep GLD weten. Waarom het ene geval wel en het andere niet?

“Dat is omdat wij eigenlijk alleen in actie komen als de vaargeul geblokkeerd dreigt te raken. Als Rijkswaterstaat zijn er vooral om de doorstroming op de rivieren te garanderen. Het schip van deze week zat vast op een krib en lag dus min of meer in de vaargeul.

In december lag de boot in de uiterwaarden en daarmee volledig buiten de vaargeul. De schipper kon met behulp van passerende vaartuigen al snel weer door varen. Toch is het op z’n minst opmerkelijk dat twee binnenvaartschepen in korte tijd op vrijwel hetzelfde punt in de problemen komen.

Bochtig stukje IJssel

“De IJssel is vooral tussen Arnhem en Zutphen een bochtige rivier”, verklaart de zegsman van Rijkswaterstaat de gang van zaken. “En het is aan schippers zelf om daar in de vaargeul te blijven, ze krijgen er geen begeleiding bij. Er is hooguit contact tussen schippers onderling via de marifoon.”

Hoogwater

Ook maakt hoogwater het varen op de rivier de IJssel extra uitdagend. De vaargeul is dan moeilijk te zien omdat de naastliggende uiterwaarden ook vol water staan. Rode en groene (licht)bakens geven aan waar de geul precies loopt, maar ook dan is op de IJssel aan schippers zelf om de juiste weg langs Rheden te vinden.

Verkeersposten

Op andere plekken in Nederland – zoals bij Nijmegen – houden verkeersposten van Rijkswaterstaat de boel in de gaten. Die assisteren schippers bij het varen over onoverzichtelijke en drukke punten. Verkeersleiders informeren de schippers over de vaarweg en het verkeersaanbod. Daar wordt ook gebruik van radarbeelden, die bij incidenten duidelijkheid kunnen geven over wat er precies fout ging.