VELP – De problemen bij Biljoen in Velp zijn nog steeds niet opgelost. Daarom heeft het CDA ook vragen gesteld. Daarnaast heeft de partij zelf ook onderzoek gedaan op de lokale weg, die al bijna 1.5 jaar is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Ook het CDA kwam tot de conclusie dat veel automobilisten de verkeersborden negeren. Ze maken nog steeds gebruik van de weg en er wordt (bijna) niet gehandhaafd.
CDA: “In de afgelopen dagen hebben wij tellingen gehouden bij deze weg. In een half uur rijden meer dan 8 voertuigen over deze weg, (harder dan 50 km per uur!), met als reden het afsnijden van de spoorweg overgang op Gasthuislaan. Zelfs busjes van de gemeente Rheden maken gebruik van deze weg. Voor wandelaars met een kinderwagen, rolstoel of met honden is de weg nu gevaarlijker dan zonder de afsluiting!”
Uit vragen van het CDA aan het college blijkt dat er slechts 2 proces verbalen en 5 officiële waarschuwingen zijn uitgeschreven door de BOA’s in 1.5 jaar.
En wandelaars bij Biljoen blijven desgevraagd tegenover Studio Rheden klagen over de auto’s in dit gebied want handhaving zien ze nooit.
De gemeente gaat ook onderzoeken of er inderdaad busjes van de gemeente gebruik maken van deze weg. “We hebben een voorbeeld functie en dit mag niet gebeuren.” Maar het is de vraag of een onderzoek wel echt nodig is. Op de foto is goed te zien dat er voertuigen van de gemeente op de afgesloten weg rijden.
Komen er nog landbouwsluizen?
De gemeente Rheden wil sinds begin 2023 dat de weg door een landbouwsluis wordt afgesloten. Maar dat lijkt nog heel lang te gaan duren. Prorail heeft daarvoor opdracht gegeven aan Gelders Landschap en Kasteelen (GLK). Maar die willen het niet eerder doen als het bestemmingsplan voor de ontsluitingsweg voor de Elzenhof onherroepelijk is ook al worden ze gewoon betaald voor de opdracht.
Meer weten, zie ook:
Zie ook: Veel sluipverkeer bij Kasteel Biljoen in Velp, maar geen handhaving
Zie ook: Nog steeds sluipverkeer bij Biljoen in Velp, maar geen handhaving (update)
Zie ook: Velp krijgt een nieuwe straat, maar niet zonder problemen